کنفرانس قلب آسیا؛ افغانستان و همسایگانش
نوشته شده توسط : sasurse

کابل روز پنج شنبه ۲۵جوزا/خرداد میزبان نشست موسوم به 'کنفرانس کشورهای قلب آسیا' خواهد بود که وزرای خارجه ۱۵ کشورمنطقه در آن شرکت می کنند.
جاوید لودین معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان می گوید در گذشته افغانستان موضوع کنفرانسهای زیادی بوده است اما این بار افغانستان، نشست مهمی را میزبانی می کند. به گفته او افغانستان در پی تعریف تازه ای از رابطه خود با کشورهای منطقه است.

سایت فارسی بی‌بی‌سی به این بهانه روابط افغانستان و کشورهای همسایه اش را مرور کرده است.

افغانستان و ازبکستان همسایگی در سایه ترس و تردید

تاشکند پایتخت ازبکستان

ازبکستان همسایه شمالی افغانستان با داشتن نزدیک به ۳۰ میلیون جمعیت پرجمعیت ترین کشور و همچنین مقتدر ترین قدرت نظامی در آسیای میانه به شمار می رود. در زمان تسلط اتحاد شوروی بر افغانستان، دو کشور دارای رابطه بسیار نزدیک بودند. در جریان جنگ‌های داخلی در افغانستان عده ای ازبکستان را متهم می کردند که از ژنرال عبدالرشید دوستم رهبر ازبک تبار یکی از جناح های درگیر در این جنگ حمایت می کند. در زمان حاکمیت طالبان روابط دیپلماتیک میان افغانستان و ازبکستان وجود نداشت. در حالیکه رابطه کنونی میان دو کشور خوب است اما آینده این رابطه به تحولات افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای خارجی از این کشور وابسته است.

افغانستان و ترکمنستان؛ همسایگی بی‌درد سر

عشق آباد

عشق آباد پایتخت ترکمنستان

ترکمنستان در منازعات داخلی افغانستان در مقایسه با دیگر همسایه های این کشور کمترین نقش را داشته است. ترکمنستان با آنکه حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناخت اما با رژیم طالبان رابطه دیپلماتیک و تجاری داشت و هردو طرف سعی داشتند پروژه خط انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان را به کمک شرکت های آمریکایی عملی کنند. پس از حادثه یازدهم سپتامبر و فروپاشی رژیم طالبان، روابط دو کشور همسایه وارد مرحله جدیدی شد. اما در نهایت هنوز هم روابط دو کشور در گرو پروژه خط انتقال گاز از ترکمنستان به جنوب آسیا است.

افغانستان و تاجیکستان؛ دو همسایه با تجارب مشابه

تاجیکستان کوچک ترین و فقیر ترین همسایه افغانستان به شمار می رود اما پیوندهای فرهنگی، زبانی و تاریخی نزدیک روابط میان دو کشور را همیشه محکم نگهداشته است. در کنار فرهنگ و زبان مشترک، در یک دهه اخیر انرژی، ترانزیت و تجارت نیز به عناصر مهم رابطه میان تاجیکستان و افغانستان بدل شده است. حجم تجارت میان دو کشور در ده سال گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته و به حدود ۱۳۰ میلیون دلار آمریکا رسیده است. این کشور همچنین یکی از مهمترین صادرکنندگان برق به افغانستان است. اما تاجیکستان به شدت نگران اوضاع امنیتی افغانستان است و نفوذ بنیادگرایان اسلامگرا به خاک خود است.





:: برچسب‌ها: قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: